Fara Aqilah

Fara Aqilah

Monday, January 30, 2012

cinta vs CINTA


Bila berckp tentang cinta, mcm2 persepsi akan wujud di mata setiap manusia, mcm2 emosi yg timbul dalam perasaan manusia. Kerana cinta, ada yg menangis. Kerana cinta, ada yg gembira. Kerana cinta ada yg sengsara. kerana cinta ada yg kecewa dan kerana cinta juga ad yang bermusuhan...

Rse macam cinta ini satu kekejaman kan ?

Namun, sejauh mana cinta yg kita tahu ? sehebat mana cinta yg kita inginkan ? seteguh mana cinta yg kita dapat ? aku sendiri pernah memiliki cinta & hidup kita sgt memerlukan cinta, kerana cinta tercipta kita. Kerana cinta terlahirnya kita. Kerana cinta kita pd hari ini.

Benarkah kita betul2 mengenali apa ertinya cinta ? kenapa pula aku timbulkan ‘cinta Vs CINTA’ tu ? apa perbezaannya ? bknkah hanya berbeza dengan huruf kecil dan besar sahaja. Sebelum kita melangkah ke depan, eloklah terlebih dahulu kita bezakan cinta dan CINTA yg aku maksudkan. Barulah selayaknya kita memiliki cinta.

Kenapa aku tumpukan pd tajuk ni ? aku nk kongsi dgn semua ttg pendapat aku terhadap cinta dan CINTA. Aku nk sedarkan diri aku sendiri serta setiap anak muda yg sdg atau merancang utk berpasangan agar meniliti, apakah perasaan mahu berpasangan itu terbit dr cinta kecil atau cinta sebenar.

Cinta kecil tu adalah kekeliruan perasaan yg terbit dr keinginan utk diberi perhatian, mahu dikasihi & dikasihi emosi yg kosong dr asas, matlamat & kesedaran terhadap implikasi cinta jenis ni. Rasanya x keterlaluan kalau aku katakana cinta si anak kecil kepada kura-kura peliharaannya lebih mulia daripada cinta keliru ini, kerana sekurang-kurangnya si anak kecil itu akan memberi mkn, berbual & membersihkan akuarium kura-kuranya. Sedangkan cinta keliru antara2 anak muda ini tanpa mereka sedar hanyalah sekadar utk melayan gangguan emosi yg sunyi…mungkin… juga tanpa sedar kedua-duanya sdg merancang utk saling merosakkan antara 1 sama lain.

CINTA sebenar itu harus terbit drp emosi & naluri fitrah manusia, namun ias lahir juga dengan sandaran rasional & sedar diri terhadap asas cinta itu. Tanggungjwb yg mengiringi cinta tersebut serta kesan yg bakal lahir dr sematerialisasikan perasaan cinta seperti ini. Cinta yg ada ‘sense of begin with the end in mind.

Dan apabila cinta itu wujud dalam dri seseorang dengan tidak langsung nya dia xkan meninggalkan insan yang dia sayang . Yeah itulah cinta , walaupon plbagai rintangan , halangan dan cabaran bg dia tu semua adalah sbahagian cara untuk dia lg mendalami jiwa org yg di sayag.

Ok ! setiap orang mempunyai sejarh idop masing . Kadngkala SEJARAH HITAM . Bg insan yang cinta atas dasar nafsu akan sengja mngambil kesempatan atas masa lampau seseorang itu dan hanya untuk melempiaskan nafsu semata2. Cinta yang ikhlas , mereka dapat mnerima insan yang mereka sayang dengan seadanya. Memg xdapat dnafikan smua orng mementingkan kesempurnaan , tapi kecacatan itulah mnjadi pendorong kasih sayang seseorang.

So, terima lah insan yang menyayangi kita itu dengan seadanya. Tak usah lah sesekali kita ingin mngubahnya.Mereka sama seperti kita , tidak sempurna. Sekiranya dye dapat terima kita dengan seadnya , samala kita juga perlu terima mereka . Terima denGan seadanya. Biarla kita mncari insan yang mencintai kita dan bukan mengejar cinta yang bukan untuk kita.

No comments:

Post a Comment