Fara Aqilah

Fara Aqilah

Friday, July 30, 2010

cinta!!

Cinta sememangnya sesuatu yang mengasyikkan, indah dan mempesonakan. Tapi tahukan diriku dan dirimu apakah hakikat cinta itu? Cinta itu ibarat pelangi. Semua manusia memperkatakan tentang keindahan pelangi itu, tetapi tidak ramai yang mengetahui hakikat pelangi. Pelangi adalah serakan cahaya hasil daripada pantulan cahaya yang melalui zarah-zarah air. Apabila tibanya hujan dan pada masa yang sama matahari memancarkan cahaya maka pada waktu itulah terjadinya pelangi. Walaupun kehadiran pelangi adalah sekejap sahaja tetapi ia cukup menimbulkan keasyikan kepada manusia. Begitu juga dengan cinta, ramai manusia yang mengatakan bahawa cinta itu asyik, indah dan mempesona tetapi tidak ramai yang tahu hakikat di sebalik cinta itu sendiri. Hakikat cinta adalah terselindung di sebalik kata pelangi itu sendiri. Untuk menggapai cinta sejati kita memerlukan Pengorbanan, Espiranza, keLuhuran, Amanah, Nasihat, keGagahan selepas itu barulah dijumpai ertinya hakikat cinta iaitu Ilahi. Cinta sejati bukanlah cinta jalanan, cinta peleseran yang mampu dijumpai di tepi jalanan, tetapi ia adalah cinta murni yang terhasil apabila berlakunya mujahadah. Pengorbanan yang besar diperlukan, keyakinan yang mantap menjadi sandaran, keluhuran budi pekerti menjadi bekalan, sikap amanah menjadi pegangan, saling nasihat menasihati menjadi amalan, dan kegagahan jiwa menjadi azimat dalam perjuangan. InsyaALLAH iman yang terhasil menjadi syarat penerimaan cinta oleh Tuhan.cinta….mungkin ini adalah kata yang teragung untuk manusia, merka akan merasa gundah gelisah dan gusar kalau hidup tanpa sebuah cinta.
sangatlah naif apabila cinta itu kita ibaratkan hanya sekedar kata yang harus kita agungkan karena tak selamanya cinta itu adalah sebuah keindahan, kadang cinta itu akan membawa kita kepada sebauh kesengsaraan.
jangan pernah sesekalai cinta itu diletakkan dalam pikiran yang teratas karena siksaan itu akan datang dan hidup kita hanya akan mengandalkan cinta, ingat bahwa tidak semua orang itu pasti cinta dan suka dengan kita. dan jangan berharap banyak dari cinta, karena bila kita melakukan itu yang datang hanya sebuah siksaan tanpa sebuah kepuasan.
aku sendiri kadang bingung dengan cinta… artinya sangat luas tak terbatas ruang dan waktu…semua orang menilai dan memaknai cinta itu berbeda-beda tergantung dengan suasana hati yang sekarang di jalani……
kadang aku juga berpikir ada salahkah kita mengartikan cinta…..
huh…… yang jelas cinta itu adalah anugrah dari tuhan yang tidak boleh di tuhankan karena apa bila kita menuhankan cinta maka yang akan kita dapatkan hanyalah tersiksa dan kecewa……..
satuhal yang perlu kita ingat bahwa kita tidak akan bisa hidup tanpa adanya sebuah cinta….Cinta bukan sesuatu yang mudah untuk di huraikan dengan kata-kata , bagiku cinta yang di luahkan dengan kata-kata adalah cinta pura-pura tapi cinta yang di luahkan perbuatan dan perhatian adalah cinta yang lahir dari hati kerana melalui perbuatan kita tahu niat cinta di hatinya jujur,benar ,suka-suka atau nafsu semata

No comments:

Post a Comment